február 24

Teendők fogbeültetést követően

Teendők fogbeültetést követően

Ahogy a fogbeültetést megelőzően, úgy azt követően is néhány dologra érdemes odafigyelni.

• A műtét után közvetlenül, a zsibbadés ideje alatt nem szabad enni, inni, a nyelést végző izmok esetleges funkciócsökkenése miatt.

• Az első néhány napon tejtermékek fogyasztása nem javasolt.

• A zsibbadás elmúltával (általában 2-3 óra) célszerű vízzel tesztelni a nyelési funkció működését, majd ajánlott egy fájdalom csillapító bevétele. Így az érzéstelenítő hatásának teljes megszűnésekor a gyógyszer már részben felszívódik, csökkentve az esetleges műtét utáni (post operativ) fájdalmat.

• Ajánlott az implantálás környékének jegelése. 10-15 perc jegelést 10-15 perc szünet kövesse. A lefagyasztott tárgyat (fagyasztó zselé, jégakku stb.) vékony ruhába tekerve kell kívülről az arcbőrre fektetni. Amennyiben a jegelés kellemetlen érzéssel jár, azt javasolt egy időre felfüggeszteni, szükség esetén beszüntetni.

• Fájdalom esetén javasolt fájdalom csillapító tabletták szedése, bár erre az esetek nagy részében már a műtét másnapján sincs szükség.

• Gyomorfekélyre, nyomélfekélyre hajlamosak a nonszteroid fájdalom csillapítókat (a legtöbb gyulladás csökkentő féjdalomcsillapító ebbe a csoportba tartozik) védő tabletták (pl.:Quamatel, Ulceran stb.) szedése mellett használják.

• Az antibiotikumot folyamatosan, szünet nélkül kell szedni 5 napon keresztül. Természetesen amennyiben allergiára utaló jelek lépnek fel, a gyógyszer szedését azonnal be kell szüntetni, a kezelőorvossal, háziorvossal, ügyelettel egyeztetni. A tartós antibiotikum szedés esetén javasolt figyelni a következő tanácsokra.

• A műtétet követő 3. naptól előfordulhat egyes varratok kilazulása elvesztése. Amennyiben panaszok nincsenek, ezzel nem szükséges foglalkozni.

• A műtét napján megerőltető fizikai munka nem javasolt, pár nap múlva könnyed mozgás, sportolás bátran lehetséges.

• A varratszedésre általában a 7. nap tájékán van szükség. Izgulni felesleges miatta, fájdalmatlan, gyors kezelés.

Dr. Matyasi Gábor